خانه >> اخبار >> گفت‌وگوی آقای جواد گوگانی، مدیرامور مشتریان شرکت آدونیس با ماهنامه عصر تراکنش

ماهنامه عصر تراکنش در شماره اسفندماه خود گفت‌وگویی با آقای جواد گوگانی، مدیر امور مشتریان شرکت توسعه خدمات الکترونیکی آدونیس  داشته است که در ادامه این مطلب را می‌خوانید:

گفت‌وگو با جواد گوگانی، مدیر امور مشتریان شرکت آدونیس درباره فعالیت‌های این شرکت،

 «لزوم جایگزینی خودپرداز با CRS»

اگر بخواهیم نگاهی اجمالی به عملکرد شرکت آدونیس در سال ۱۴۰۱ داشته باشیم، یکی از مهمترین اتفاقاتی که در سال ۱۴۰۱ برای این مجموعه رقم خورد، افتتاح کارخانه تولید دستگاه‌های بانکی با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در منطقه ویژه اقتصادی پیام بود. در پی راه‌اندازی این کارخانه، تولید دستگاه‌های   Cashless ATM یا به اصطلاح کیوسک بانکی در دستور کار این مجموعه قرار گرفت. در گفت‌وگویی که با جواد گوگانی، مدیر امور مشتریان شرکت آدونیس داشتیم، از افتتاح کارخانه تولید آدونیس و بازنویسی و توسعه سامانه مانیتورینگ تا اخذ گواهینامه دانش‌بنیان و چالش‌هایی که در سال جاری داشتند، پرسیدیم. گوگانی می‌گوید که در صنعت بانکی کشور، جایگزینی دستگاه‌های خودپرداز با دستگاه‌های CRS از الزامات آینده این صنعت است که در کشور ما نیز مانند دنیا این اتفاق خواهد افتاد، اما با سرعتی کمتر. در ادامه گفت‌وگوی عصر تراکنش را با جواد گوگانی می‌خوانید:

آدونیس در سال ۱۴۰۱

شــرکت آدونیــس در ســال ۱۴۰۱ بــا افتتــاح کارخانه خــود، حــدود دو هزار دســتگاه کیوســک بانکــی، تولیــد و تحویل مشــتریان خــود داده کــه از ایــن تعــداد یک‌هزار دستگاه به بانک ملت و ۵۵۰ دستگاه به بانک رفاه و مابقی به سایر مشتریان تعلق دارد. به گفته جواد گوگانی، ســال ۱۴۰۱ با وجود ناملایماتی که در سطح بین‌المللی اتفاق افتاد و وجود بحران و کمبود چیپ در سطح دنیا و تأثیر آن بر صنعت فناوری اطلاعــات ایــران و همینطــور شــیوع مجــدد کرونــا در کشــور چین، آدونیس به تعهدات خــود در مناقصات برگزار شــده و قراردادهایــی که بــا مشــتریانش به امضا رسانده بود، پایبند ماند و با کمترین میزان تأثیر و بدون ایجاد تغییری در شــرایط، دســتگاه‌های مورد نیاز را به مشتریان خود تحویل داد.

گوگانــی در خصــوص دســتگاه‌های CRS می‌گویــد: «در سال‌هــــــــــای گذشــته نســل اول دستگاه‌های   Cash Recycler را وارد کشور کرده بودیم. طبیعتا بعد از بومی‌سازی این دســتگاه، نســل جدید دستگاه‌های CRS  با دانش کسب شده شرکت آدونیس و با مشارکت شریک تجاری‌اش – شرکت ایهوا – تولید شد. با توجه به کیفیــت پول‌هایی کــه در جریان چرخه مالی کشــور وجود دارد، خوشــبختانه نســل جدید این دستگاه‌ها، با کمترین میــزان خطا و گیــرکردن پول در دســتگاه در شــبکه بانکــی کشــور در حــال ســرویس‌دهی بــه مردم اســت. با بهره‌گیری از نسل جدید دســتگاه‌های CRS و ارتقای تعدادی محدود از نســل قبلی این دستگاه‌ها به صورت پایلوت، توانستیم رضایت مشتری را کسب کنیم. طبق توافقات حاصله، این ارتقا در سال آتی روی تمامــی دســتگاه‌های CRS نســل اول بــرای مشــتریان شرکت انجام خواهد شد. مدیر امور مشــتریان شــرکت آدونیس ابــراز امیدواری می‌کند که در ســال آینده ســهم ایــن شــرکت از تعداد دســتگاه‌های CRS فعــال در شــبکه بانکــی کشــور افزایــش و تمامــی دســتگاه‌های CRS نســل اول ایهوا، ارتقــا پیــدا کنــد. گوگانــی جایگزینــی دســتگاه‌های خودپــرداز بــا دســتگاه‌های CRS در آینــده را اینگونــه پیش‌بینــی می‌کنــد:«در مناقصــات جدیــد بــا نســل جدید دســتگاه‌های ایهــوا که عملکــرد آن بهینه شــده اســت، شــرکت خواهیم کرد و مشــابه روند جایگزینی دســتگاه‌های خودپــرداز بــا دســتگاه‌های CRS کــه در اقصی نقاط دنیا اتفاق افتاده، احتمالا در کشور ما نیز به همــان میزان امــا با ســرعت کمتری جایگزین شــدن دســتگاه‌های CRS بــه جای دســتگاه‌های خودپــرداز را در ســال‌های پیــش رو شــاهد خواهیــم بــود و بــا توجه بــه اهمیــت تأمیــن اســکناس و مدیریــت هزینه‌هــای پولگذاری، این موضــوع یکی از الزامات شــبکه بانکی کشــور اســت؛ چراکــه ایــن دســتگاه‌ها دارای مزایــای بیشتری هستند».

توسعه سامانه مانیتورینگ؛ مدیریت بهینه شبکه پرداخت

 ســال ۱۴۰۱ ســالی متفاوت برای شــرکت آدونیس بوده است. به گفته گوگانی، شاید یکی از مهمترین اتفاقاتی کــه رخ داد، خرید ســاختمان مرکزی شــرکت آدونیس واقع در خیابان ملاصدرا و تجمیع دفاتر اصلی شرکت بــود. در ایــن ســال، تغییراتــی در زیرســاخت شــرکت انجام شــد که او در این‌بــاره توضیح می‌دهــد:«از دیگر اتفاقــات مهــم در ســال ۱۴۰۱ در مجموعــه آدونیــس بازنویســی نســخه جدیــد نرم‌افــزار مدیریــت عملیات شــبکه پشــتیبانی خودپردازهــا و ســایر دســتگاه‌های بانکی بود. امید اســت که با وجود توسعه این سامانه، شــرکت بتواند عملکرد متفاوت و بهتری در پشتیبانی دســتگاه‌ها ارائه دهد و گزارش‌های مورد نیاز مشتریان در اختیار ایشان قرار گیرد». گوگانــی در ادامه تشــریح دیگر اقدامــات صورت گرفته این شرکت در سال ۱۴۰۱ به توسعه دفاتر مرکز تعمیراتی و دفاتر عملیاتی آدونیس اشاره می‌کند و می‌گوید:«درســال ۱۴۰۱ همچنین در چارت ســازمانی در راستای نگهداشــت کیفیت سرویس، در دسترس بودن، سرعت پاسخ‌دهی، چابکی و توسعه کسب‌وکار شرکت، بازنگری کردیم که اثرات این اقدامات زیرســاختی در سال ۱۴۰۲ برای مشــتریان مشهودتر خواهد شد». طبق گفته‌های گوگانی، یکی دیگــر از اقدامات مهم صورت گرفته در ســال ۱۴۰۱ در این شرکت، بازنویسی و توسعه ســامانه مانیتورینگ آدونیس بوده است. گوگانی می‌گوید: «آدونیس با توجه به بازنویسی و توسعه این سامانه در سال ۱۴۰۱ توانست ســامانه مانیتورینگ خود را در بانک ســپه به عنوان یکی از بزرگترین شــبکه‌های خودپرداز بانکی کشور و قطع‌به‌یقین متنوع‌ترین شــبکه خودپرداز بانکی مستقر کند و اکنون در بیش از چهار هزار خودپرداز، این سامانه مورد بهره‌برداری قرار گرفته و برای باقی دستگاه‌ها برنامه نصب و راه‌اندازی سامانه انجام شده است. تنوعی که اشاره کردم، شامل برند خودپرداز، مدل دستگاه و پیکربندی خودپرداز می‌شود؛ از جمله برندهایی مثل GRG، HYOSUNG، EastCom، NCR، Nixdorf/Wincor و… در مدل‌های دیواری و سالنی سامانه آدونیس نصب و راه‌اندازی شده است».

به گفته گوگانــی همچنان که از پــروژه مهاجــرت کُربنکینگ بانک ســپه، محصول شــرکت داتین، می‌توان به‌عنوان یــک پروژه ملی یاد کرد، از پروژه استقرار سامانه مانیتورینگ آدونیس در شبکه بانک سپه نیز در ابعاد خودش می‌توان چنین برداشتی کرد. او می‌گوید:«علاوه بر بانک سپه، سامانه مانیتورینگ آدونیس در شبکه دســتگاه‌های خودپرداز بانک پاسارگاد، بانک رفاه و مؤسســه اعتباری نور، نصب و راه‌اندازی شــده و در حال بهره‌برداری است. یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد سامانه مانیتورینگ آدونیس قابلیت بهره‌برداری این سامانه در سایر دستگاه‌ها از جمله Cashless ATM ، Cash Recycler Machine  و… در شبکه پرداخت کشور اســت و در حال حاضر آدونیس این پروژه را در بانک توســعه تعاون آماده بهره‌برداری کرده و امید است در پایان ســال ۱۴۰۱ با موفقیت روی دســتگاه‌های Cashless ATM بانک توســعه تعاون عملیاتی داشــته باشیم. همچنین در ســال ۱۴۰۲ شــاهد اســتفاده از مزایای این ســامانه و مدیریــت بهینه شبکه پرداخت از سامانه مانیتورینگ در سطح کشور خواهیم بود».

بحث اخــذ گواهینامه دانش‌بنیان یکــی دیگر از اتفاقات مهم شــرکت آدونیس در سال ۱۴۰۱ بود. گوگانی در این‌باره می‌گوید:«ما با زحمت همکاران فنی و محصولاتی که تولید کردند، موفق شدیم گواهینامه دانش‌بنیان را اخذ کنیم. خرسندیم که در سال ۱۴۰۲ شاهد خلاقیت‌ها و نوآوری‌هایی در حوزه فناوری در شرکت باشیم».

دست‌وپنجه نرم‌کردن شرکت‌های خدماتی با چالش جریان نقدینگی

از ســال ۱۴۰۱ شــاید بتــوان به عنــوان اولیــن ســال دوران پســاکرونا یاد کــرد که همه کشــورها به نوعی شــروع به بازســازی وضعیت اقتصــادی کشورشــان کردند. همه مــا در دوران کرونا ایام ســختی را بــه لحاظ اقتصادی پشــت ســر گذاشــتیم؛ با این توصیف احتمالا سال ۱۴۰۱ بیشتر شرکت‌ها به اقدامات زیرساختی اعم از توسعه آن پرداختند. گوگانی در این‌باره می‌گوید:«امیدوارم سال ۱۴۰۲ شاهد بهره‌برداری از این ســرمایه‌گذاری زیرساختی انجام شده در همه شــرکت‌ها باشیم؛ از جمله در شــرکت آدونیس. یکی از مهمتریــن چالش‌ها، غیــرقابل پیش‌بینی بودن شــرایط بازار در سال ۱۴۰۲ است. با توجه به فرسودگی شــبکه بانکی و شبکه دستگاه‌های کشور، آدونیس نگاه ویژه‌ای به پشتیبانی دستگاه‌ها که اهمیت بالایی پیدا می‌کند، خواهد داشت. جریان نقدینگی یکی از شریان‌های حیاتی مهم هر شرکتی است که احتمالا در سال ۱۴۰۲ مدیریت این جریان نقدینگی یکی از مهمترین چالش‌هایی باشد که شرکت‌های خدماتی با آن مواجه خواهند بود».

گوگانی در تشــریح مهمترین برنامه‌هــای آدونیس برای ســال ۱۴۰۲ به حمایت این شــرکت از اســتارتاپ‌های فعال در حوزه‌های مرتبط با فعالیت آدونیس در راستای ایفای مســئولیت اجتماعــی و حمایــت از ایده‌ها و کســب‌وکارهای نوآورانه اشــاره می‌کند. او می‌گوید:«همچنین توســعه یک کســب‌وکار در مجموعــه آدونیس در راســتای افقی و عمودی یا به صورت همکاری با شــرکای تجاری به عنوان اســتراتژی مهم امور مشــتریان در این شرکت تعریف شــده و اقدامات اولیه آن در شش ماهه دوم ســال ۱۴۰۱ صورت گرفته و در ســال ۱۴۰۲ شــاهد نتایــج این اقدامــات خواهیم بود».

keyboard_arrow_up