خانه >> اخبار >> CRS، آینده خودپردازهای بانکی
با توجه به سرویسدهی دستگاههای CRS بدون محدودیت زمانی (۳۶۵×۲۴×۷) و مکانی، ورود آنی نقدینگی و کاهش نرخ تمامشده پول در سیستم بانکی، افزایش بهرهوری سرمایه انسانی و نیز ایجاد انگیزه در میان صاحبان پول نقد جهت افتتاح حساب و استفاده از خدمات دستگاههای CRS، پیشبینی میشود در آینده نزدیک، تمامی دستگاههای خودپرداز با دستگاههای CRS جایگزین شود. همچنین باید توجه داشت که از لحاظ کارشناسی و هزینه تمامشده تراکنشهای آنلاین در حوزه خردهفروشی، اصلاً برای اقتصاد کشور بهصرفه نیست. این موضوع را با یک مثال واضحتر میتوان بیان کرد. فرض کنید برای تولید یک برگ اسکناس هزار یا پنج هزار تومانی، دو هزار تومان نیازاست و فرض کنیم این اسکناس در چرخه طول عمر خودش حداقل ۵۰۰ بار معامله میشود. آن قیمت دو هزار تومانی اسکناس در این ۵۰۰ معامله، قیمت تمامشده این اسکناس در هر معامله را حدوداً چهار تومان میکند. این را بگذارید در کنار هزینهای که باید صرف شود تا ۵۰۰ تراکنش خرد آنلاین یا حتی آفلاین انجام شود. طبیعتاً تراکنش خردی که با اسکناس انجام میشود، بهصرفهتر و منطقیتر است.
برای همین هم هست که در جهان به اندازه ایران استقبال از پرداخت غیرنقدی وجود نداشته است. از سوی دیگر از بین رفتن کرونا و اصلاح احتمالی نظام کارمزد، قطعاً استفاده از پول نقد در ایران را افزایش خواهد داد. اگر اینها را کنار هم بگذاریم، به این نتیجه میرسیم که باید به فکر دستگاههایی بود که بتوانند آسیبهای استفاده از پول نقد را به حداقل برسانند. دستگاههایی مانند CRS. پولی که وارد سیستم بانکی میشود تا لحظهای که این پول تفکیک و به پول قابل استفاده در چرخه خودپرداز یا باجه شعب تبدیل شود، هزینههای زیادی را به بانک تحمیل میکند. در صورتی که CRS میتواند علاوه بر ارائه خدمت واریز وجه، تا ۴۰ درصد هزینه مدیریت اسکناس را در مقایسه با خودپرداز برای بانک کاهش دهد؛ چراکه در همان مبدأ، عملیات تفکیک و دستهبندی پول را انجام داده و بهطور خودکار و بدون دخالت نیروی انسانی، آن را به چرخه مصرف بازمیگرداند. آدونیس حدود پنج سال است که به ارائه این محصول میپردازد. برنامه اصلی این شرکت در سال ۱۳۹۸ توسعه دستگاههایCSR بود و در چشمانداز سال ۱۳۹۹ خود هم ادامه این توسعه را مد نظر داشتند. درباره این دستگاه و آینده پیش روی آن با تنی چند از مدیران آدونیس؛ جواد گوگانی، مدیر بازاریابی و فروش؛ فرناز نبوی، مشاور نرمافزار و محمد جناب، مدیر گروه پشتیبانی نرمافزارهای سیستمی، به گفتوگو نشستیم که در ادامه میتوانید بخوانید.
راه پرداخت درباره دستگاه CRS و آینده پیش روی آن با تنی چند از مدیران آدونیس؛ جواد گوگانی، مدیر بازاریابی و فروش؛ فرناز نبوی، مشاور نرمافزار و محمد جناب، مدیر گروه پشتیبانی نرمافزارهای سیستمی، به گفتوگویی داشته است که در این لینک میتوانید بخوانید.