تجّار آنلاین به طور فزاینده‌ای پول نقد را می‌پذیرند.

گزارش سال 2023 نشریه «پرداخت تجارت جهانی الکترونیک و تقلّب»، بر اساس مطالعه و بررسی جهانی انجام شده روی 1000 تاجر کوچک و بزرگ دنیا، در نوامبر و دسامبر 2022، تهیّه شده است.

پول نقد به طور فزاینده‌ای در معاملات آنلاین(بر خط) پذیرفته می‌شود.

بر اساس بررسی یاد شده، تجّار و بازرگانان تجارت الکترونیک، اخیراً به چهار روش، پرداخت‌های نقدی را می‌پذیرند: کیف‌های پول دیجیتال، نقل و انتقال از طریق برداشت مستقیم، کارت‌های سنّتی و اپلیکیشن‌های موبایلی تجارت الکترونیک(مانندPay Pal mobile  یا Amazon one- click ). پول نقد پنجمین روش پرداخت رایج است که تقریباً توسط نیمی( %45 ) از تجّار پذیرفته می‌شود. پرداخت در زمان تحویل، نیز به عنوان مقوله‌ای جداگانه که توسط 30 درصد از تجار پذیرفته می‌شود، گزارش شده است. کارت‌های هدیه و حواله‌ها، پرداخت‌های شخص ثالث، و « الان بخر، بعداً پرداخت کن»( buy- now- pay- later )، هر یک، از جمله روش‌های پرداخت است که تقریباً در سه معامله از هر ده معامله، مورد قبول واقع می‌شود.

روش‌های پرداخت که اخیراً مورد پذیرش قرار گرفته و در 12 ماه گذشته به سایر روش‌ها اضافه شده است.

حتّی عجیب‌تر آن که در طول 12 ماه گذشته، تعداد تجّاری که پول نقد می‌پذیرند %14 افزایش داشته، ضمن آن که پرداخت هنگام تحویل، نیز افزایشی 15درصدی را تجربه کرده است. 

حتّی عجیب‌تر آن که در طول 12 ماه گذشته، تعداد تجّاری که پول نقد می‌پذیرند %14 افزایش داشته، ضمن آن که پرداخت هنگام تحویل، نیز افزایشی 15درصدی را تجربه کرده است. 

چنانچه گزینه پول نقد وجود داشته باشد، مشتریان خریدهای آنلاین بیشتری انجام خواهند داد.

بر اساس گزارش دیگری که به سفارش شرکت Paysafe، ارائه دهنده خدمات پرداخت، در آوریل 2022 تهیّه شده است، از مجموع 11000 نفر در 10 کشور مستقر در اروپا و کشورهای آمریکایی که مورد سوال قرار گرفته‌اند، 47 درصد ترجیح می‌دهند که پرداخت خود را آنلاین و به صورت نقد انجام دهند، و 44درصد از پاسخ‌دهندگان گفته‌اند که چنانچه امکان پرداخت نقد وجود داشته باشد، خریدهای بیشتری را به صورت آنلاین انجام خواهند داد.

شرکت Paysafecash که در سال 2021 صاحب شرکت آلمانی فعال در زمینه تکنولوژی پول نقد، به نام Viafintech گردید، به بازرگانان گزینه پرداخت نقدی را پیشنهاد می‌نماید، به این صورت که مشتریان این شیوه پرداخت را در قسمت صندوق انتخاب و یک بارکد اختصاصی دریافت می نمایند که می‌توانند با اسکن کردن آن در یک میلیون POS در بیش از 55 کشور، خرید خود را انجام دهند. این روش، امن و خصوصی(شخصی) بودن تراکنش را تضمین می‌کند.

پرداخت هنگام تحویل، همچنان به عنوان روشی محبوب در آسیا باقی مانده است.

پرداخت در زمان تحویل، به صورت وسیعی در کشورهای آسیایی محبوب است. بر اساس اعلام شرکت Ayden، تأمین کننده گذرگاه‌های پرداخت،60 درصد پرداخت‌های آنلاین در هندوستان، به روش پرداخت در زمان تحویل، انجام می‌شود، این شیوه محبوب‌ترین روش پرداخت در اندونزی و ژاپن است.

تکنولوژی‌های بزرگ وجه نقد را پذیرفته‌اند.

غول‌های تکنولوژی اهمیّت و فرصت‌های تجاری ناشی از مخیّرکردن مشتریان خود به پرداخت نقدی را دریافته‌اند. مشتریان شرکت گوگل در گروه منتخبی از کشورها (در زمان نگارش این گزارش، ژاپن، اندونزی، مالزی و مکزیک)، می‌توانند اپلیکیشن‌ها را به صورت نقدی خریداری کنند. مشتریانی که به صورت نقدی پرداخت خود را انجام می‌دهند، یک کد پرداخت در اختیارشان قرار می‌گیرد که می‌توانند با آن به فروشگاه‌های اطراف که مجهز به ابزار تراکنش هستند، مراجعه و با این شیوه، پرداخت کنند. آنان سپس و در عرض 10 دقیقه کالای خود رادریافت می‌کنند و رسید خریدشان از طریق ایمیل برای آنان ارسال می‌شود.

آمازون با ایجاد Amazon Cash، به مشتریان امکان می‌دهد با ارائه بارکد و یا شماره تلفن به مغازه‌ای که در این طرح حضور دارد، به حساب خود وجه نقد اضافه کنند. آمازون می‌گوید«ما Amazon Cash  را به وجود آوردیم که به تمام مشتریان، از جمله مشتریانی که ترجیح می‌دهند در خریدهای خود از کارت‌های برداشت یا اعتباری استفاده نکنند، ارائه خدمت نماییم. در آمازون، تلاش ما بر آن است که مشتری را در انتخاب خود آزاد بگذاریم، و مفتخریم که به مشتری این اجازه را می‌دهیم که خرید خود را با نوع پرداخت دلخواه، انجام دهد».

Uber به مشتریان امکان می‌دهد که در کشورهای منتخب از طریق اپلیکیشن، کرایه خود را به صورت نقدی و مستقیماً به راننده پرداخت کنند. این شیوه پرداخت در سال 2015 به صورت آزمایشی در حیدرآباد هند به اجرا در آمد. در سال بعد از آن، تعداد این مناطق به 150 شهر گسترش یافت و هم اکنون 51 کشور را در بر می‌گیرد.

سنجش میزان استفاده از وجه نقد به صورت آنلاین

یکی از چالش‌های موجود، اندازه‌گیری و سنجش ارزش و حجم تراکنش‌های آنلاین به صورت نقدی است. این سنجش در بررسی بانک مرکزی اروپا در دسامبر2020(SPACE) در خصوص نگرش مصرف‌کنندگان با چگونگی پرداخت‌ها، انجام و مشخّص شد که 4 درصد از حجم تراکنش‌ها و 3 درصد از تراکنش‌های آنلاین به صورت نقدی انجام شده است. در بررسی بعدی SPACE در سال 2022، پرداخت در زمان تحویل به عنوان یک تراکنش در نقطه فروش(POS) گزارش شد.

بی‌شک این حوزه‌ای است که تحقیق و بررسی بیشتری را می‌طلبد.

منبع: https://cashessentials.org/online-merchants-increasingly-accept-cash/

keyboard_arrow_up